Voor naasten

Wanneer iemand een psychiatrische ziekte heeft, is dat ook voor de familie* een ingrijpende gebeurtenis. Altrecht probeert daarom familieleden zo goed mogelijk te informeren en te betrekken bij de behandeling.

* Op deze pagina’s spreken we steeds over ‘familie’. Met familie bedoelen we in dit geval ouders, partners, kinderen en andere familieleden, maar óók andere direct betrokkenen, zoals vrienden en bekenden. Dus alle naasten van de patiënt.

Informatie

De familie is vaak betrokken bij de behandeling van patiënten. Hierover worden afspraken gemaakt met de patiënt. Meestal is de patiënt het ermee eens dat de familie geïnformeerd wordt over en betrokken wordt bij de behandeling. Maar dat is niet altijd het geval. Soms wil een patiënt tijdelijk niets te maken hebben met de familie. Onze  hulpverleners spannen zich altijd in om het contact tussen familie en patiënt zodanig te herstellen dat familie geïnformeerd en betrokken mag worden bij de behandeling.

Richtlijnen

Om ervoor te zorgen dat de contacten tussen familie en hulpverleners goed verlopen, heeft Altrecht de richtlijnen familiebeleid vastgelegd. In de richtlijnen staan de afspraken over de manier waarop de hulpverleners van Altrecht met familie omgaan en betrekken bij de behandeling.

Meer informatie over het familiebeleid en de richtlijnen zelf vindt u in de brochure Familiebeleid.

Brochure Familiebeleid

 

Heeft u vragen of opmerkingen over het familiebeleid? Mail dan naar: familiebeleid@altrecht.nl.

Familieraad

U als familielid weet als geen ander wat het betekent als iemand in behandeling is bij de geestelijke gezondheidszorg. Uw ervaringsdeskundigheid levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de zorg voor de patiënt. Vanuit die ervaring is er een familieraad van, door en voor familie van patiënten bij Altrecht.

De familieraad komt op voor de gezamenlijke belangen van familie. Op die manier wil de familieraad bijdragen aan goede zorg voor hen. Zij is ervan overtuigd dat patiënten door Altrecht beter behandeld kunnen worden, als u als familielid nauwer bij de behandeling betrokken wordt.

De familieraad is een onafhankelijk orgaan en heeft bevoegdheden die gebaseerd zijn op een overeenkomst met de raad van bestuur van Altrecht.

Via de familieraad kunt u als familielid gevraagd en ongevraagd uw visie geven op de hulpverlening van Altrecht.
De familieraad:

  • behartigt gezamenlijke belangen van familie;
  • overlegt met bestuur en management;
  • geeft advies aan bestuur en management;
  • overlegt met de patiëntenraad van Altrecht;
  • bemiddelt bij collectieve klachten, vragen en problemen;
  • stimuleert de betrokkenheid van familie bij de behandeling.

Hoe werkt de familieraad?

Als de familieraad regelmatig dezelfde klachten of vragen hoort over een afdeling of een regeling, helpt de familieraad bij het zoeken naar een oplossing. Voor de behandeling van individuele klachten of vragen verwijst de familieraad door naar de familievertrouwenspersoon.

Om het doel van de familieraad te bereiken is intensief contact met u nodig. Wij nodigen u uit ons te laten horen wat u van de zorg en hulpverlening vindt, zodat wij weten hoe wij uw belangen goed kunnen behartigen en u kunnen vertegenwoordigen.

De familieraad kan altijd versterking gebruiken. Familieleden van patiënten die in behandeling zijn bij Altrecht kunnen lid worden. Voor diverse werkzaamheden zijn mensen nodig.
Meld u aan! Als u niet zo van vergaderen houdt, kunt u bijvoorbeeld namens familie meepraten in de redactie van het patiënten- en familieblad, een onderzoekje doen of beleidsstukken van advies voorzien.

Nieuwsbrief Familieraad

De familieraad wil graag in direct contact komen met zoveel mogelijk familie en naastbetrokkenen van patiënten van Altrecht. Al deze mensen worden door de familieraad vertegenwoordigd. Daarom heeft de familieraad het initiatief genomen voor een nieuwsbrief over het ‘familienieuws’ van Altrecht.

De nieuwsbrief verschijnt 3 á 4 keer per jaar. Hij wordt per mail verstuurd aan alle familieleden, waarvan de familieraad een mailadres heeft. Daarnaast kunt u de nieuwsbrief op deze pagina altijd bekijken.

De nieuwsbrief op uw mailadres ontvangen? Geef uw mailadres door via: familieraad@altrecht.nl.

Nieuwsbrief oktober 2016.
Nieuwsbrief mei 2015
.
Nieuwsbrief januari 2015.

Contact

Heeft u interesse? Wilt u meer weten of denkt u erover lid te worden van de familieraad? Of wilt u knelpunten waar u tegenaan loopt binnen Altrecht met de familieraad bespreken? U bent van harte welkom!

Neem contact op met mevrouw Judith Keuning, ondersteuner familieraad op maandag (09.00-17.00 uur), dinsdag (09.00-12.00 uur), donderdag (09.00-17.00 uur) en vrijdag (10.00-15.00).
Tel. 06 – 2220 1966. E-mail: familieraad@altrecht.nl.

Familie-ambassadeurs

De familie-ambassadeurs zijn ‘de oren en ogen’ van de familieraad en Altrecht om het familiebeleid tot in de ‘haarvaten’ van Altrecht te laten doordringen. Een familieambassadeur is een medewerker die zich inspant om, samen met andere betrokken collega’s, het contact met de familie binnen een afdeling of team op de kaart te krijgen. Hij/zij doet dit onder meer door het ontplooien van initiatieven voor familieactiviteiten.

Familievertrouwenspersoon

Wanneer u als familie of direct betrokkene te maken heeft met iemand die een psychiatrische aandoening heeft, kan dit zeer belastend zijn en veel vragen oproepen. Het kan zijn dat de hulpverlener uw vragen niet tot uw tevredenheid beantwoordt. Of u verschilt duidelijk van mening met de hulpverleners over de aanpak van de problematiek. In dergelijke gevallen kunt u terecht bij de familievertrouwenspersoon.

Een aantal organisaties in de geestelijke gezondheidszorg heeft een familievertrouwenspersoon. Als uw naaste patiënt is van Altrecht, Victas,  Indigo, Kwintes of Lister kunt u terecht bij Jacqueline Rodenburg en Joke van der Veer. Zij zijn de familievertrouwenspersonen binnen deze vijf organisaties.

Wat kan de familievertrouwenspersoon voor u doen?

  • adviseren en ondersteunen in contacten met de hulpverlening en eventueel bij klachtenprocedures.
  • een luisterend oor bieden bij problemen.
  • de weg wijzen naar informatievoorziening en ondersteuningsmogelijkheden.

Vanzelfsprekend is uw privacy gewaarborgd.

Hoe is de familievertrouwenspersoon te bereiken?

Familie en andere naastbetrokkenen kunnen kosteloos en rechtstreeks een beroep doen op de FVP. Ook is er geen toestemming nodig van de patiënt. Contact kan telefonisch plaats vinden of per mail. Ook kan er zo nodig een afspraak gepland worden.

Vertrouwelijk De familievertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht. Zonder toestemming van familie en naastbetrokkenen geeft zij geen informatie door aan anderen.

 

Jacqueline Rodenburg is te bereiken via 06 – 5334 8555 of j.rodenburg@familievertrouwenspersoon.nl. Haar werkdagen zijn: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Joke van der Veer is te bereiken via 06 – 5259 4756 of j.vanderveer@lsfvp.nl. Haar werkdagen zijn: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Meer informatie over de lsfvp

Familiecoaching

Wanneer zich bij iemand een ernstige psychiatrische aandoening voordoet, dan roept dat bij zijn/haar familieleden vaak heftige emoties op: verbijstering, angst, zorgen, wanhoop. Voor naastbetrokkenen van patiënten van Altrecht kan de familiecoaching worden ingezet.

Er wordt dan door een familie-ervaringsdeskundige contact opgenomen met de familie.

  • De familie-ervaringsdeskundige heeft zélf een familielid met een vergelijkbare aandoening.
  • De familie-ervaringsdeskundige heeft veel praktische kennis over die aandoening en over behandelmogelijkheden. Maar vooral: de familie-ervaringsdeskundige begrijpt als geen ander de problemen en de zorgen van de familieleden van de patiënt.
  • De familie-ervaringsdeskundige heeft veel praktische tips over de omgang met de patiënt. Wanneer de familieleden goed worden geïnformeerd en ondersteund, dan blijven ze zelf beter op de been en dan kunnen ze ook de patiënt beter helpen om zijn/haar leven weer op de rails te krijgen.
  • De familie-ervaringsdeskundige voert gesprekken met de familie onder leiding van een sociaal psychiatrisch verpleegkundige. Die brengt zijn/haar psychiatrische kennis in.
  • De medewerkers van de familiecoaching hebben géén inzicht in het medisch dossier van de patiënt. Patiënten hoeven in dit opzicht niet te vrezen voor privacy-schending.
  • De patiënt zelf hoeft niet bij de gesprekken aanwezig te zijn.

De gesprekken in het kader van familiecoaching worden direct doorbelast naar de zorgverzekering van de patiënt. Aan de patiënt en de familieleden wordt dan daarvoor niets in rekening gebracht.

U bent naastbetrokkene van een patiënt van Altrecht? Wellicht zal de behandelaar van uw familielid het initiatief nemen om familiecoaching aan u aan te bieden. Maar u kunt uiteraard ook zelf het initiatief nemen: vraag de desbetreffende behandelaar of de familiecoaching met u contact opneemt.

De filmpjes hieronder geven meer informatie over Familiecoaching.

voor-naasten_familiecoaching-1

voor-naasten_familiecoaching-2

Wanneer u meer informatie wilt over familiecoaching of met een familiecoach in contact wilt komen dan kunt u contact opnemen met Tom Rusting, t.rusting@altrecht.nl, telefoonnummer 06-5349297 of Tiny van Hees,  t.van.hees@altrecht.nl, telefoonnummer
06-22742941.

Familieorganisaties

 

Familieorganisaties organiseren vaak bijeenkomsten voor lotgenoten om informatie over de ziekte te geven en uit te wisselen. Daarnaast is er vaak de mogelijkheid voor persoonlijke ondersteuning: telefonische hulp of individuele belangenbehartiging.

Klachtenbehandeling familie

We hopen natuurlijk dat u tevreden bent over de contacten met de hulpverleners en de zorg die uw familielid krijgt. Maar het kan zijn dat uw vragen niet naar tevredenheid beantwoord worden of dat er een verschil van mening is met de hulpverlener over de wijze waarop u als familielid bij de behandeling betrokken wordt. Ook kunt u klachten hebben over de bejegening door hulpverleners van Altrecht jegens uzelf.
We vinden het belangrijk om ongenoegens en klachten van familie zo vroeg mogelijk te horen. Daardoor kunnen klachten en ongenoegens meestal snel worden opgelost. Het is vaak het beste om uw klacht eerst te bespreken met degene tegen wie uw klacht zich richt of met diens leidinggevende. Misschien kunt u tot een oplossing komen.

Familievertrouwenspersoon

Als een gesprek met de hulpverlener niet tot een bevredigend resultaat leidt, kunt u contact opnemen met de familievertrouwenspersoon (FVP). U kunt uw verhaal bij haar kwijt als het u even teveel wordt en als u behoefte hebt aan iemand die naar u luistert. De FVP is onafhankelijk, geeft advies en kan bemiddelen tussen u en de hulpverlener.

Klachtencommissie

Als u dan nog niet tevreden bent, kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie. De familievertrouwenspersoon kan u helpen een klacht in te dienen. U kunt hiervoor een klachtmeldingsformulier invullen en sturen naar:

Commissie Klachtenbehandeling familie/naastbetrokkenen Altrecht:

Willem Arntsz Huis, gebouw Doelen
Lange Nieuwstraat 119
3512 PG  Utrecht
06 – 3058 4044

U kunt formulier ook aanvragen bij de Klachtencommissie op 06 – 3058 4044.

De raad van bestuur van Altrecht laat de klacht behandelen door de klachtencommissie.

De verdere procedure kunt u lezen in de brochure familiebeleid.

Lees hier hoe u als patiënt een klacht kunt indienen.