Spring naar content

Bel uw huisarts of huisartsenpost

Alles voor:

Lokale teams

Alles voor:

Lokale teams

Cliënten aanmelden

Ben je werkzaam als professional binnen een lokaal team? En wil je een cliënt doorverwijzen naar Altrecht? Hieronder vind je alle relevante informatie.

Een crisis- of spoedvraag?

Ben je verwijzer en heeft een cliënt dringend hulp nodig? Dan kun je deze persoon rechtstreeks telefonisch aanmelden bij onze crisisdienst/acute psychiatrie.

Bel dan naar 030-230 8850 wij zijn 24/7 bereikbaar voor acute psychiatrische hulp.

De crisisdienst is er voor volwassenen en alle kinderen en jongeren die acuut psychische hulp nodig hebben (bijvoorbeeld bij suïcidaliteit, of psychose). Ook als de cliënt niet in behandeling is bij Altrecht Jeugd. Of als er dringend hulp nodig is buiten onze reguliere werktijd 9:00-17:00 uur.

Is de cliënt al in behandeling bij Altrecht Jeugd? Neem dan contact op via het algemene nummer van Altrecht Jeugd Tel: 030-280 9311 (8:30-17:00 uur)

Wie mag verwijzen/aanmelden?

Huis- en jeugdartsen, medisch specialisten of regiebehandelaren uit de basis- of specialistische GGZ kunnen kinderen aanmelden voor specialistische behandeling. Daarnaast kunnen professionals van wijkteams, jeugdartsen en gedragswetenschappers van Gecertificeerde Instellingen cliënten aanmelden die onder de Jeugdwet vallen. Voorwaarde is dat wij een contract hebben met de gemeente waar de cliënt is ingeschreven.

Wanneer verwijzen naar Altrecht Jeugd?

Altrecht Jeugd biedt ambulante (hoog)specialistische ggz-behandeling voor kinderen en jongeren (tot 18 jaar) en hun ouders of opvoeders. Wanneer er sprake is van complexe problematiek met diverse problemen en hulp bij de huisarts, het sociaal team of de huidige behandelaar niet voldoende is. Of als er sprake is van complexe problematiek kun je naar ons doorverwijzen. We werken samen met diverse partners in de jeugdhulpverlening.

Twijfel je of een specialistische behandeling passend is? Bekijk dan eerst deze beslisboom.

Overleggen over verwijzing?

Twijfel je of een behandeling bij Altrecht de juiste keuze is voor je cliënt, neem dan contact op met Altrecht Start, het centrale loket voor verwijzers. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

Een cliënt verwijzen/aanmelden

Wij werken in de provincie Utrecht vanuit diverse regioteams: regio West, regio Lekstroom en regio Zuid-Oost. Daarnaast werken we ook met regio-overstijgende teams. Een voorbeeld hiervan is team Het Jonge Kind gespecialiseerd in psychiatrische zorg voor kinderen vanaf zwangerschap -9 maanden tot 6 jaar.

Je kunt een cliënt aanmelden via:

Aanmelden cliënt tot 18 jaar uit gemeente Utrecht

  • Voor aanmelding van kinderen en jongeren uit het westelijk deel van Utrecht, neem contact op met KOOS Utrecht;
  • Voor aanmelding van kinderen en jongeren uit het oostelijk deel van Utrecht, neem contact op met Spoor 030.

Samenwerken met lokale sociale teams

We werken binnen een breed netwerk van partners in de jeugdhulpverlening, met als doel samen passende zorg te bieden voor cliënten. Lokale sociale teams zijn hierin belangrijke netwerkpartners voor ons. Om passende zorg te kunnen bieden, is het essentieel gezamenlijk op te trekken. 

Visie op behandelen

In de behandeling staat de hulpvraag van de cliënt centraal. Samen met het kind en het systeem (ouders/opvoeders, gezin, of andere naasten zoals docenten of trainer van de sportclub) gaan we behandelen. We vragen een actieve bijdrage van alle betrokkenen. Altrecht Jeugd behandelt zo uitgebreid als nodig is en zo kort als mogelijk is. Ons doel is de cliënt zo ver te helpen dat deze zelf, eventueel met hulp van naasten en sociaal team en/of andere hulpverleners weer verder kan.

Cliëntgegevens en privacy

Altrecht Jeugd levert NAW-gegevens en BSN-nummer van de cliënt aan bij de gemeente voor financiering van de jeugdzorg. Bij een verlenging of wijziging van de toewijzing, leveren we alleen algemene procesinformatie aan. Wij delen geen behandelinhoudelijke informatie over cliënten met gemeenten, conform AVG en WGBO wetgeving. Bovendien hebben we vooraf altijd overleg met cliënt en ouders over uitwisseling van gegevens. Voor kwaliteitstoetsing door gemeenten, leveren we kengetallen en trends op populatieniveau aan.

Als een cliënt 18 wordt

We streven ernaar de behandeling bij Jeugd af te sluiten zodra de cliënt 18 is. Waar nodig verwijzen we vanuit Altrecht Jeugd door naar de volwassenenzorg binnen Altrecht. 

Vragen over beschikking/toewijzing

Altrecht Jeugd is bereikbaar via onderstaande contactgegevens voor vragen over beschikkingen/toewijzingen. De afdeling Zorgadministratie neemt enkele maanden voor het aflopen van de toewijzing van de cliënt waar nodig contact op met de gemeente waar de cliënt woont, voor het aanvragen van een verlenging van de toewijzing.

Contact

Het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem contact met ons op.

Centraal loket verwijzers (Altrecht Start)

Email: altrechtstart@altrecht.nl

Tel: 030-230 8555 

Altrecht Jeugd (front office)

Tel: 030-280 9311 (8:30-17:00 uur)

Email: altrechtstartjeugd@altrecht.nl 

Tel.: 030-230 8555

Een cliënt aangemeld. En dan?

Stap 1

Na aanmelding nemen we -indien nodig- (telefonisch) contact op met de cliënt en/of het netwerk. In dat gesprek verduidelijken we samen de hulpvraag van de cliënt. We kijken kritisch of Altrecht bij de hulpvraag past of dat een andere netwerkpartner deze hulpvraag beter kan beantwoorden. Denk daarbij aan partners uit het sociaal domein, de basisggz of de poh ggz. Past Altrecht toch niet bij de hulpvraag, dan onderzoeken we in afstemming met jou als verwijzer welke organisatie je patiënt beter kan helpen.

Stap 2

Als Altrecht bij de hulpvraag van je cliënt past, kijken we samen met de cliënt waar de beste mogelijkheden liggen voor een specialistische behandeling. In eerste instantie gebeurt dit door een generalistische triagist van Altrecht Start. Heeft de cliënt een complexere hulpvraag, dan kijkt een specialistische behandelaar mee.

Stap 3

Als de hulpvraag duidelijk is en Altrecht ook voor deze vraag een passende behandeling kan bieden, krijgt je patiënt een uitnodiging voor een intake bij het behandelteam in de regio waar hij/zij woont. Helaas hebben we nog steeds te maken met wachttijd tot de intake. Afhankelijk van de hulpvraag kijken we of je cliënt alvast kan beginnen met generieke online zelfhulp. Na de intake start de cliënt met de behandeling. 

Binnen twee weken duidelijkheid

We streven ernaar om je cliënt binnen twee weken na aanmelding duidelijkheid te geven of we binnen Altrecht een passende behandeling kunnen bieden.

Nieuwsbrief verwijzers

Altrecht heeft een nieuwsbrief speciaal voor verwijzers. Daarin houden we je op de hoogte van allerlei ontwikkelingen en veranderingen, evenementen en geven we je soms een kijkje in de keuken. De nieuwsbrief verschijnt één keer per kwartaal.

Wil je ook op onze mailinglijst? Stuur dan een mail naar communicatie@altrecht.nl.

Hieronder voorgaande nieuwsbrieven:

Wachttijden

Bij Altrecht hebben we helaas te maken met wachttijden.

Hulp om de tijd op de wachtlijst te overbruggen

Wil je cliënt alvast aan de slag met herstel tijdens het wachten? Of kan die ondersteuning gebruiken? Kijk hier voor hulp om de tijd op de wachtlijst te overbruggen