Verlies en winst

17 januari 2020Geschreven door: AutiBert

Ik kreeg het jaren geleden vaak te horen: neem je verlies. Nu zeg ik het tegen mezelf. Ik weet niet of dat winst is.

Ik koop regelmatig wat. Bij webwinkels, fysieke winkels, particulieren… En helaas komt het gekochte niet altijd overeen met de verwachtingen die ik er van had. Dat waar is wat erover werd gezegd, bij voorbeeld. Nu ook weer. Ik had 2 plastic dozen gekocht die bedoeld zijn om een filmspoel in te bewaren. De spoelen heb ik al. Ze kwamen aan en ik probeerde meteen de grote doos. Helaas, net te klein voor de grote spoel. Meteen zoek ik een misvatting bij mijzelf. Had ik de verkeerde maat doorgegeven? Dat moest haast wel.

Bij een andere zaak kocht ik doos inclusief filmspoel, van dezelfde maat als de eerder gekochte doos. Wat blijkt? Grote spoel past er precies in. Het was dus niet mijn vergissing, maar die van de webwinkel. Ik stuurde de doos terug. De kleinere hield ik. De spoel die ik daarin wilde doen, was zoveel kleiner dat dat sowieso moest passen. Vanmorgen probeerde ik het. Helaas. De dozen zijn niet alleen te klein in diameter, ook de breedte is te klein. De doos wil niet dicht. Nu werd ik boos. Ik bestelde twee producten waarvan de eigenschappen toch helder moesten zijn. Maar beide bleken ondeugdelijk. Kosten van retourneren komen voor eigen rekening, staat op de site. Dus zit ik met kosten, ook al vind ik dat ik iets anders geleverd heb gekregen dan ik besteld heb.

Nu kan je juridisch gaan betogen dat ik de retourkosten vergoed zou moeten krijgen nu de dozen ondeugdelijk zijn. Maar: wil ik dat mijzelf aandoen? Zou die webwinkel niet drijven op de acceptatie van klanten dat het te duur en tijdrovend is om de spullen te retourneren? Niet alleen in geld, maar vooral ook in stress. Want ik ben boos. Ik loop mopperend door het huis, en buiten met de hond, omdat mij onrecht is aangedaan, zo voelt het. Ik heb rotzooi geleverd gekregen, en dat pik ik niet. Of zou ik dat misschien beter wel kunnen doen?

Het is deze afweging van verlies en winst die me evengoed stress kost. Ik word er wel iets beter in, met alle oefening die ik krijg. Een andere levering van een webwinkel heb ik geaccepteerd nadat ik daar een week over heb zitten dubben, gewoon om van het gedub af te zijn. Want het komt zo vaak voor. Spullen geleverd krijgen die niet voldoen aan de verwachting. De verwachting dat ze zijn wat ze beloven te zijn. Als ik gratis kan retourneren, dan is het pleit snel beslist. Maar als ik moet betalen voor retourneren, en ik daarmee onder het bestelbedrag kom waarboven geen verzendkosten worden berekend, dan betaal ik dus tweemaal verzendkosten voor het niet houden van de spullen. Daar kan ik me boos over maken, maar het verandert de situatie niet.

Ik deed een workshop over acceptatie. Daar wordt zo mooi gezegd: accepteer wat je niet kunt veranderen. In dit soort situaties komt daar nog bij: accepteer dat de emotionele kosten de financiële kunnen overstijgen. Veel stress om €15 terug te krijgen. Langzaamaan begint het besef door te sijpelen dat ik in elk geval een verlies- en winstrekening op moet maken. Zou ik €15 uitgeven om een lading stress niet te hoeven doorstaan? Misschien wel. Kan ik de stress vermijden door dat verlies te nemen? Eerlijk gezegd: nog niet. Maar ik werk eraan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *